E-katecheza na czas zawieszenia zajęć szkolnych
– Katechetów uczących w szkołach prosimy o podporządkowanie się wymaganiom dyrekcji szkoły. Zgodnie z przepisami i wytycznymi MEN za organizację kształcenia na odległość odpowiada dyrektor szkoły. Jest on zobowiązany do tego, aby powiadomić rodziców, w jaki sposób będzie zorganizowana nauka. Nauczyciele mają możliwość weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość. W sytuacji, gdy wystąpią trudności w organizacji zajęć, dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem prowadzącym, powinien określić inny sposób ich realizowania.
– Kształcenie na odległość powinno być kontynuacją realizowanego dotychczas programu. Początkowo według zaleceń miało mieć charakter powtórzeniowy, ale teraz powinna to być realizacja podstawy programowej. Należy skoncentrować się na przygotowaniu materiałów do pracy zdalnej w oparciu o zaplanowane na dany rok treści nauczania. Taka forma pracy wymusza odejście od podającego toku lekcji. Trzeba przy tym pamiętać, że używane do nauczania narzędzia multimedialne nie powinny być traktowane jedynie jako nowoczesne zamienniki tradycyjnych materiałów, albo atrakcyjne zabawki wypełniające czas lekcji religii. Właściwe ich zastosowanie powinno służyć do rozwijania twórczej aktywności uczniów.
– Myśląc o tej formie kształcenia należy pamiętać, że ma to być komunikacja dwukierunkowa. To znaczy, że zadanie uczniom przeczytania treści z podręcznika na dany temat, albo obejrzenie materiału na YouTube nie jest wystarczającym działaniem ze strony nauczyciela i ucznia. Chodzi o taką animację pracy, żeby można było uzyskać informacje zwrotne ze strony uczniów. Najprostsza forma to przesłanie uczniom np. pytań do udzielenia odpowiedzi, albo kart pracy do uzupełnienia. Taką formę mogą wspomóc przygotowane do podręczników materiały zawarte w zeszytach ćwiczeń.
PRZYKŁADOWE POMYSŁY
– Komisja Wychowania Katolickiego KEP przypomina katechetom o możliwości korzystania z portali związanych z podręcznikami do religii. Na portalach można znaleźć różnorodne materiały pomocnicze, skorelowane z treściami zawartymi w „Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego”.
MATERIAŁY NA STRONACH WYDAWNICTW KATECHETYCZNYCH
– Przypominamy o trwających konkursach religijnych, które mogą być dobrym pomysłem na nauczanie na odległość. Przesuwamy termin nadsyłania prac do końca kwietnia na wszystkie konkursy (przedszkole, szkoła podstawowa, średnia i specjalna).
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE O KONKURSACH
– Przewidujemy też szkolne e-rekolekcje dla dzieci i młodzieży. Będą to po trzy katechezy rekolekcyjne dla trzech grup wiekowych. Rozpoczęcie rekolekcji 27 marca 2020 roku na
KANALE DIECEZJI NA YouTube.
– Młodzież przygotowująca się do przyjęcia sakramentu bierzmowania w oparciu o materiały Ułożyć życie z Bogiem, może kontynuować e-spotkania na portalu www.bierzmowani.pl Daje on między innymi możliwość komunikowania się z uczestnikami grupy parafialnej przez darmową aplikację do pobrania na androida i iosa,a także opanowania niezbędnej wiedzy w formie ciekawego quizu.
WNIOSEK O ZAŁOŻENIE KONTA NA BIERZMOWANI.PL
– Jednym ze sposobów komunikacji nauczyciela z uczniami i rodzicami jest dziennik elektroniczny. Przy jego pomocy elektronicznego można przesyłać odpowiednie materiały, linki do filmów itd. Zaletą jest to, że dostęp do niego mają wszyscy uczniowie i rodzice. Można z powodzeniem korzystać także z innych, mniej formalnych kanałów komunikacji elektronicznej np. z Facebooka.
– Ciekawą formą zdalnej pracy jest tworzenie wirtualnej klasy za pomocą darmowej aplikacji „Google Classroom”.
WIRTUALNA KLASA – PORADNIK
– Poza stronami prowadzonymi przez wydawców podręczników do religii, nie brakuje w sieci serwisów, blogów czy kanałów katechetycznych ukazujących bogactwo metodyczne i kreatywność katechetów – one również mogą być wsparciem w organizacji kształcenia na odległość.
LINKI DO RÓŻNYCH PROPOZYCJI KATECHETYCZNYCH DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
– Zachęcamy do wykorzystywania znanych w kształceniu ogólnym platform edukacyjnych i innych narzędzi cyfrowych, umożliwiających zdalne nauczanie.
Źródła:
https://opoka.news/zdalne-nauczanie-religii
https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-na-odleglosc–nowe-regulacje-prawne
https://kuria.pl/aktualnosci/Zdalne-nauczanie-religii_4014
https://diecezja.bielsko.pl/dla-katechety/zdalne-nauczanie-krotki-poradnik-dla-katechety/