Po raz 41. w Ciechanowcu odtrąbiono Adwent
Ligawkowym graniem po raz 41. odtrąbiono w Ciechanowcu Adwent. To tradycja, która na stałe już wrosła w to miasto i nikogo nie dziwi dźwięk ligawek przecinających zimową ciszę.
Ligawki to dawniej instrument pasterski, dziś ściśle związany z Adwentem. Jak powiedział podczas konkursu Teodor Niemyjski z Ciechanowca, zdobywca drugiego miejsca w tegorocznej rywalizacji dorosłych ligawkowiczów, w poprzednich latach wielokrotny zwycięzca konkursu, na ligawce gra się tylko w Adwencie i nawet najwięksi miłośnicy tego instrumentu nie sięgają do niego o innej porze. Kiedy nastaje Adwent trąbią rano i wieczorem. Tak jak w dawnych latach tak i dziś obwieszczają światu, że czas udać się na Mszę św. Instrumentalista przypomina też zaśpiewy, które w czasach, gdy ludzie nie posługiwali się powszechnie zapisem nutowym, pomagały zapamiętać melodię i przekazywać ją kolejnym pokoleniom. Jeden z takich popularniejszych zaśpiewów to:
– Adwentu, Adwentu cztery niedziele!
Tę samą melodię przypominały też inne słowa, proste i bardzo konkretne:
– Wstawajcie psubraty, już czas na Roraty!
Czy gra na ligawkach jest ważna? Grający od lat na tym instrumencie Andrzej Klejzerowicz – od kilku lat także członek komisji konkursowej mówi, że jeśli ktoś jest wierzący, jest chrześcijaninem, rozumie czym jest Adwent, to ligawki są dla niego ważne.
Tegoroczny konkurs pokazał, że ligawki i inne instrumenty pasterskie są ważne dla całej rzeszy osób. W konkursie uczestniczyło 200 instrumentalistów. Grali oni na ligawkach, bazunach, trombitach, rogach pasterskich i wielu innych instrumentach, na konkurs przyjechali z całej Polski z Podlasia i Mazowsza, kaszubi i górale – a także goście zza granicy – z Czech, Słowacji, Litwy, Szwajcarii, Holandii i Finlandii. Kolejne setki mieszkańców i gości przysłuchiwało się występom konkursowym i koncertom.
Konkurs ma formułę dwudniową. Przesłuchania odbyły się w sobotę 3 grudnia. Wystąpiło wówczas blisko dwustu wykonawców, z których najmłodszy miał 2 lata, najstarszy niemal 90. Drugiego dnia uroczyście ogłoszono wyniki i podsumowano konkurs, finałem był koncert galowy.
Zgodnie z wieloletnią tradycją uczestnicy konkursu wzięli udział w Mszy św. w kościele pw. Trójcy Świętej w Ciechanowcu. Eucharystii przewodniczył bp Piotr Sawczuk, który mówił do zgromadzonych: :W świecie żyjącym po swojemu, hołdującym pogańskim wartościom mamy oddychać Bożym Słowem i z wiarą czekać na spotkanie z Chrystusem, które nie tyle zabierze nam dobra uzbierane w świecie, co otworzy przed nami prawdziwe skarby wiecznej szczęśliwości”.
Nawiązując bezpośrednio do powodu spotkania muzyków zwracał uwagę na związek instrumentów pasterskich z Adwentem: „Uczestniczymy dziś w ciechanowieckiej świątyni w konkursie gry na instrumentach pasterskich, chcemy go rozumie nie tylko jako rywalizację muzyków pod względem umiejętności technicznych i talentów muzycznych, ale chcemy to spotkanie traktować jako piękny element adwentowego ceremoniału, a nawet jako narzędzie duszpasterskie, bo ligawki i inne instrumenty pasterskie swoim dźwiękiem dają znak do działania, budzą z uśpienia, zagubionych wzywają do powrotu, budują wspólnotę, odstraszają wrogów. Pan Jezus nie wspominał wprawdzie o roli instrumentów pasterskich w pasterskim trudzie. Mówił o głosie pasterza, ale dźwięk tych instrumentów możemy uznać za przedłożenie pasterskiego głosu, włączenie do systemu pasterskiej, pełnej miłości, troski o stado. A ponieważ muzyka wzmaga jeszcze przeżywanie różnych stanów emocjonalnych, to i tej pasterskiej miłości może nadać piękne zabarwienie”.
Ekscelencja zakończył homilię słowami: „Niech adwentowe wołanie o prostowanie ścieżek dla Pana poruszy nas do wysiłku duchowego, a brzmienie ligawek i trombitów ogłosi, że Pan jest blisko”.
Powtarzając za pasterzem diecezji można dodać, że od 41 lat ciechanowieckie ligawki – dają znak do działania, budzą z uśpienia, zagubionych wzywają do powrotu, budują wspólnotę, odstraszają wrogów. O to, aby ta tradycja nie zanikła, dbają organizatorzy Konkursu Gry na Instrumentach Pasterskich im. Kazimierza Uszyńskiego, a są nimi: Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu przy współudziale Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi, Starosty Wysokomazowieckiego oraz Parafii pw. Trójcy Przenajświętszej w Ciechanowcu. Konkurs odbywa się pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Wojewody Podlaskiego i Marszałka Województwa Podlaskiego.
tekst i zdjęcia – Agnieszka Bolewska-Iwaniuk