W trosce o nauczycieli, dzieci i młodzież w dobie pandemii
Witając przybyłych gości ks. bp Piotr Sawczuk wyraził radość z faktu, że to właśnie w Drohiczynie ma miejsce tego typu spotkanie. Podkreślił potrzebę nieustannej refleksji na temat nauczania religii w szkole, ponieważ sytuacja jest dynamiczna i szybko się zmienia.
Mazowieckiego Kuratora Oświaty Aurelię Michałowską reprezentowała Dorota Skrzypek – pierwsza Wicekurator. Odczytała list Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka. Wyraził w nim przekonanie o silnej potrzebie wychowywania dzieci i młodzieży w wartościach. Wychowanie obok nauczania jest jedną z najważniejszych trosk szkoły. Obecna prawna możliwość niewybierania zajęć ani z religii ani z etyki jest wielkim wychowawczym zaniechaniem. Szkolne nauczanie religii i etyki powinno w znacznym stopniu wspierać szkołę oraz rodziców w procesie wychowawczym. Oba te przedmioty nauczane w szkole wyłącznie na wniosek zainteresowanych rodziców wymagają instytucjonalnej interwencji w postaci zmiany przepisów, które wykluczałyby obecną możliwość nieuczestniczenia uczniów choćby w jednym z tych zajęć.
List, z wyrazami uznania, skierował również Wojewoda Mazowiecki Konstanty Radziwiłł. Podkreślił niełatwą sytuacje w dobie pandemii, która postawiła przed nauczycielami i wychowawcami niełatwe wymagania.
Spotkanie stanowiły dwa wykłady. Pierwszy z nich wygłosiła Magdalena Rupniewska – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 92 w Warszawie. Podzieliła się swoim doświadczeniem wspierania nauczycieli po powrocie do nauczania stacjonarnego. Jak zauważyła punktem wyjścia jest odpowiednie zdiagnozowanie potrzeb nauczycieli. Nowa forma nauczania on-line, problemy technicznie, wymagania wirtualnej opieki nad uczniami stawiane przez z rodziców, obawa o własne zdrowie to tylko niektóre wyzwania, jakie przed nauczycielami postawił czas pandemii. Wezwała do zadbania o dobrostan nauczycieli. Dotychczas oferowana pomoc nie obejmuje wsparcia psychologicznego. Skupiona jest przede wszystkim na pomocy w zakresie dydaktyki. To wsparcie jest potrzebne nie tylko w kontekście pandemii, ale zawsze. Dobra kondycja nauczycieli przekłada się na jakość nauczania i wychowania dzieci i młodzieży
Drugie wystąpienie dotyczące sposobów wspierania ucznia zaprezentowała Dorota Rogulska – dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wyszkowie. Zwróciła uwagę na rozpoznawanie i mądre wspieranie ucznia. Zachęcała do tego, aby zobaczyć świat z jego perspektywy: zarówno ten zewnętrzy, jak i wewnętrzy oraz wirtualny. Wskazała na najważniejsze potrzeby nie tylko ucznia, ale i dorosłego człowieka. Są nimi np.: miłość, akceptacja, bezpieczeństwo, realizacja pasji i zainteresowań. Często rodzice błędnie interpretują i odpowiadają na potrzeby dzieci. Ich postawa charakteryzuje się nadopiekuńczością nadkontrolą, przeciążaniem nadmiernymi obowiązkami. Jednocześnie okazują brak czasu i zainteresowania, co owocuje poczuciem niekochania i samotności. Przez to młody człowiek nie ma okazji do mierzenia się ze swoimi emocjami w różnych życiowych sytuacjach. Potrzeba akceptacji oraz bezpieczeństwa jest podstawową potrzebą każdego człowieka. Aby zapewnić je, młody człowiek musi mieć wokół siebie mądrych dorosłych, opierać się na zasadach, życiowych drogowskazach. Młody człowiek uczy się nie tego, co do niego mówią dorośli, ale patrzy na nich, dokładnie ich obserwuje i robi dokładnie to samo co oni. Na tej podstawie wyciąga nioski.
Do Drohiczyna przybyli przedstawiciele wydziałów i delegatur Mazowieckiego Kuratorium Oświaty, duchowni Kościoła rzymskokatolickiego, grekokatolickiego, prawosławnego, polskokatolickiego oraz imam Ligi Muzułmańskiej.
Spotkania tego typu zorganizowane co roku przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Jego współorganizatorem po raz trzeci był Wydział Katechezy i Szkolnictwa Katolickiego Kurii Diecezjalnej w Drohiczynie.
tekst i zdjęcia – ks. Marcin Gołębiewski