Żywy kontakt ze Słowem Bożym
Uczniowie podczas katechez prowadzonych on-line, uwrażliwieni na potrzebę systematycznego czytania Pisma św., zostali zachęceni przez katechetki, aby czytali Ewangelię wg św. Mateusza lub inne wybrane przez siebie księgi. Była dana propozycja, aby Słowo Boże czytać na głos, ponieważ głośna lektura Pisma św. to cudowna pomoc w umacnianiu naszej wiary. To, co słyszymy na głos, łatwiej trafia do serca i przez ucho do umysłu. Dopiero wówczas, gdy czyta się głośno, zauważyć można ukryte bogactwo tekstu, jego piękno i moc.
Jako informację zwrotną o wykonaniu zadania uczniowie przysyłali do katechetek rysunki ilustrujące dowolny fragment lub cytaty, które najbardziej zapamiętały. W ten sposób chcieliśmy również uczcić setną rocznicę urodzin św. Jana Pawła II, naszego Patrona, który swoje życie oparł na Piśmie Świętym i często zachęcał do lektury żywego Słowa Bożego.
W szkole od wielu lat były organizowane ,,Dni głośnego czytania Pisma św.”. Na katechezach wszyscy razem słuchali czytanych na głos przez zaproszonych lektorów wybranych fragmentów Ewangelii. Wsłuchiwaniu się w czytane Słowo Boże towarzyszyły wyświetlane na prezentacji odpowiednie obrazy. Wielu uczniów bardzo pozytywnie odbierało takie inicjatywy. W tym roku szkolnym, ze względu na zaistniałą sytuację, nie mogliśmy spotkać się osobiście, więc postanowiliśmy mimo wszystko zachęcić do czytania Pisma św. w domu lub do słuchania audiobooków pod wskazanym linkiem.
Oto wypowiedzi uczniów na temat realizacji zadania:
- Kornelia kl. III: Od początku Wielkiego Postu zaczęłam codziennie czytać Pismo Święte i doszłam już do połowy. Staram się codziennie przeczytać chociaż maleńki fragment. Powoli staje się to przyzwyczajeniem.
- Michał kl. III: Przeczytałem 5 fragmentów, zajęło mi to ok. godziny razem z wyborem cytatu. Uważam, że cytat pasuje najlepiej do sytuacji, jaka nas spotkała w związku z epidemią koronawirusa.
- Adrian kl. V: Czytałem razem z mamą dwa rozdziały zamiast modlitwy wieczornej. Była to Ewangelia według św. Mateusza.
- Kasia kl. V: Od poniedziałku starałam się poświęcić chwilę czasu na zapoznanie się z Ewangelią wg św. Mateusza. Czytałam samodzielnie oraz słuchałam nagrania przez Internet. W sumie zapoznałam się z 9 rozdziałami.
- Maja kl. V: Od poniedziałku 27 kwietnia przed snem, po 15 minut, razem z mamą i bratem czytamy Ewangelię według św. Łukasza. Spokojna refleksja nad kilkoma słowami lub wersetami jest częścią naszej codziennej modlitwy. Do tej pory udało się nam przeczytać 4 rozdziały.
- Jakub kl. VI: Od poniedziałku zacząłem czytać Ewangelie wg. św. Mateusza. Codziennie czytam po 4 rozdziały, tak aby idealnie siódmego dnia skończyć czytać. Jestem już przy 18 rozdziale, w którym jest przypowieść o „Owcy zabłąkanej”. Czytałem również o dwóch rozmnożeniach chleba – dla żydów i dla pogan, przypowieść o ziarnku gorczycy i zaczynie chlebowym oraz przypowieść o siewcy.
- Alan kl. VII: Udało mi się przeczytać z Nowego Testamentu kilka rozdziałów Ewangelii wg św. Mateusza. Szczególnie zapamiętałem o narodzinach Jezusa, chrzcie Jezusa i powołaniu pierwszych uczniów.
- Hubert kl. VII: Czytam Pismo św. kilka razy w tygodniu i nad nim rozmyślam. Czasami jest to kilka wersów, albo rozdział. Czytanie wspiera mnie w trudnych chwilach.
- Elwira kl. VIII: Pismo Święte starałam się czytać rano i wieczorem po krótkim fragmencie. Chodzę też do kościoła i słucham, gdy jest czytane na głos. Zamierzam przeczytać całą Ewangelię wg św. Mateusza. Zawsze przed czytaniem Pisma św. modlę się do Ducha Świętego, abym potrafiła jak najwięcej zrozumieć. Słowo Boże daje mi bardzo dużo do myślenia, co pozwala też zastanowić się nad samą sobą i zmieniać się na lepsze.
Zamieszczone prace plastyczne są odzwierciedleniem przeżywania Tygodnia Biblijnego.
tekst: Barbara Oleksiuk
zdjęcia: Archiwum autora